Interactieve TV van XS4ALL
Sinds enige dagen heb ik interactieve televisie van XS4ALL. Nu het eenmaal werkt bevalt het prima! Het installeren ervan ging helaas niet helemaal van een leien dakje, aangezien XS4ALL een aantal dingen nu niet echt helder meldt in de handleiding of hun website.
Eigen schuld, dikke bult zul je misschien denken, had je maar een gratis monteur moeten bestellen, maar voor al diegenen die net als ik van zelf prutsen houden hierbij de volgende tips. Scheelt weer twee uur wachten bij de telefonische helpdesk…
Als je de meegeleverde modem niet wil gebruiken en je je huidige wilt blijven gebruiken, dan kan dat alleen als je al een Fritzbox WLAN 7340 hebt. Sluit anders het nieuw meegeleverde modem aan.
De firmware moet tenminste 99.04.89 zijn. Dit kun je controleren door in te loggen op je FritzBox: open in een webbrowser het adres van je FritzBox (http://fritz.box of http://192.168.178.1/). Direct onder ‘Overview’ staat rechts de huidige firmwareversie. Is dat niet versie 99.04.89 of nieuwer (op het moment van schrijven is 99.04.89 de laatste versie), upgrade dan naar de laatste versie door onder ‘Overview’ op ‘Update Firmware’ te klikken en de dan volgende procedure te volgen.
Het tv-kastje zelf moet op lan-poort 2 van het modem aangesloten worden. Lan poort 1 is voor de rest van je netwerk. Mocht je het kastje voor interactieve tv hebben aangesloten en hij geeft de fout 14 foutmelding bij het opstarten, probeer dan eerst de instructie die het tv-kastje geeft (ontkoppel de stroomkabel van het kastje, herstart je modem, sluit het tv-kastje weer aan en start opnieuw op).
Geeft het kastje na het opnieuw opstarten weer fout 14 aan, open dan weer de pagina van je Fritzbox. Volgens de medewerker van de XS4ALL helpdesk moest ik nu het modem resetten naar de fabrieksinstellingen. Je kunt echter eerst het volgende proberen:
- ga in de FritzBox pagina naar Internet -> Account information
- selecteer onder Connection settings bij ‘Select your Internet Service Provider’ de optie ‘XS4ALL IPTV VDSL’
- klik onderaan op Apply
- herstart je modem door naar System -> Reset te gaan en op het tabblad ‘Restart’ op de knop Restart te klikken
Als je modem herstart is, start dan het tv-kastje opnieuw op. Mocht deze doorstarten naar de pagina waar je je abonneenummer en pincode moet opgeven, dan is alles correct ingesteld. Mocht het bovenstaande echter niet baten dan vrees ik dat je echt je modem moet resetten naar de fabrieksinstellingen. Dit doe je door naar System -> Reset te gaan en dan op het tweede tabblad ‘Factory Settings’ op de knop Load Factory Settings te klikken. Let op: alle instellingen van je modem worden gereset! Zorg dus dat je alle gegevens bij de hand hebt om je modem weer opnieuw in te stellen. Een handleiding om het modem opnieuw te configureren vindt je hier: http://www.xs4all.nl/klant/helpdesk/internet/fritzbox7340/configureren.php.
Hopelijk werkt je tv nu en heb je je brief met abonneenummer en pincode ontvangen. Je kunt nu genieten van prima interactieve televisie!
Update: XS4ALL heeft zijn helpdeskpagina’s voor televisie inmiddels uitgebreid met uitleg over de foutcodes. De helpdeskpagina is hier te vinden:
http://www.xs4all.nl/klant/helpdesk/televisie/
Gepost op 19, 03, 2011 om 22:41 in de categorie Bespreking / tutorial.
Ted,
ik heb vandaag de hardware aangesloten en bleef maar met foutcode 14 zitten. De helpdesk van XS4ALL vertelde dat eea nog niet geactiveerd zou zijn. Na de aanpassing die jij aangeeft werkt eea echter wel.
Chapeau!
Reactie by Ron B — 26/05/2011 @ 22:40
Hee bedankt voor de tips! Ik kreeg van XS4ALL een mailtje dat we nog een afspraak voor de monteur moesten maken, maar na het toepassen van jouw tips had ik de TV-ontvangst al enige dagen werkend. 🙂
Reactie by Michael Bommerson — 20/06/2011 @ 17:38
bedankt 🙂
Reactie by heh — 03/10/2011 @ 21:55
Thx Evert, ik heb net de box binnen, de Helpdesk medewerker zei “gebruik poort 2”, maar kwam niet verder dan foutcode 14.
In poort 4 gestopt, herstart en begint gelijk met software updaten…
Reactie by Martijn — 22/12/2011 @ 22:56
Bedankt, ik was kennelijk niet de enige die last had van het gebrek aan een duidelijke handleiding!
Reactie by Wim — 17/04/2012 @ 13:32
Hoi Ted.
Ja, het werkt. Idd, je moet die tv ontvanger echt op de laatste poort van je router zetten (2 of 4 ligt eraan).
Waar ik op bleef steken was de router herstarten. Ik dacht dat adapter eruit trekken en 30 seconden wachten voldoende moest zijn. Niet dus, op de router inloggen en restart kiezen was de oplossing voor mij. Wat is trouwens de reden dat die tv ontvanger alleen op de laatste poort kan? Waarom niet elk contact? Wat is dan zo speciaal aan die tv poort? Vraag 2: Waarom is die tv ontvanger niet zichtbaar op de router bij Home network? Die tv ontvanger krijgt toch ook gewoon een ip adres?
Maar…..Bedankt! loopt lekker. Geen snelheids verlies gemerkt op xs4all internet zoals het al was.
Reactie by leeuw — 19/09/2012 @ 21:53
Goedemiddag,
Ook ik kreeg elke keer een foutcode 14/12/11.
Wat ik ook probeerde niks lukte.
Maar na enige hulp van uw site is het gelukt.
Enorm bedankt hoor!
Reactie by S H de Jong — 19/02/2013 @ 15:16